Rubens

Rubens
The Meeting of Abraham and Melchizedek, c. 1625

Michelangelo Buonarroti

Michelangelo Buonarroti

петак, 21. март 2008.

Tool






POČETAK

Da bi mogao što bolje da vam približim veličinu ovog benda moram da krenem od samog početka.To jest početka života njegovih članova.


Mejnard DŽejms Kinan(Maynard James Keenan)vokali

Mejnard je rođen u baptističkoj porodici u Raveni,Ohajo(Ravenna,Ohio) 17-og aprila 1964. godine pod imenom James Herbert Keenan.Tamo je odrastao sa svojim roditeljima i starijom sestrom.Pohađao je osnovnu i srednju školu u svom rodnom gradu(Brown junior high and Ravenna high school) dok se nije preselio u Mičigen(Michigan).Tamo je prešao u lokalnu srednju školu gde je i diplomirao.Živeo je u Ohaju,Mičigenu,Nju Džerziju,Nju Jorku,Oklahomi,Kanzasu i Teksasu do se nije prijavio u vojsku 1982. godine.Bio je član vojnpripremne akademije ,,West point’’ 1984. godine.Tamo je se bavio raznim stvarima,bio je član rvačkog tima,kros kantrija i ,,glee club’’-a.Na kraju je napustio vojsku i upisao umetničku akademiju.Ranije je bio na umetničkoj akademiji u Mičigenu gde se sprijatelji sa čuveno glumicom Gillian Anderson(agent Skali u seriji,,Dosije X’’).Za njegovu umetnost se pričalo da je prilično abstraktna.Posle napuštanja vojske da bi se bavio umetnošću dobija posao da redizajnira prodavnice za kućne ljubimce.Njegovo prvo pojavljivanje na muzičkoj sceni je bilo u pesmi ,,Three little pigs’’ od grupe Green Jello,gde je pevao prateće vokale.Bio je i u grupama TexAns i C.A.D.(Children of the anachornistic dynasty).

Adam DŽouns(Adam Jones)gitara

Adam je rođen 15-og januara 1965. godine pod imenom Adam Thomas Jones u Ilinoisu(Illinois).Kad dečak je svirao violinu u osnovnoj školi i početkom srednje škole,kada je počeo da svira kontra bas u školskom orkestru.Pored toga što je svirao kontra bas u orkestru,svirao je i bas gitaru u bendu koji se zvao Electric Sheep,sa legendarnim gitaristom iz Rage against the machine Tom Morelom(Tom Morello).Iako nikada nisu uzimali časove gitare učili su od jedan drugog.Dobio je stipendiju za muzičku akademiju,ali je odbio i odlučio se za umetničku akademiju.Upisao je holivusku akademiju za šminku.Tamo je počeo da se bavi skulpturisanjem i specijalnim efektima,kao i tehniku za snimanje kamerom,koje će kasnije primeniti u muzičkim spotovima Tool-a.Pošto je diplomirao otiša je da radi za Rick Lazzarini-jevu radionicu specijalnih efekata.Tamo je proveo dve godine i radi je na par reklama i scenskih rekvizita koji su kasnije upotrebljeni u većim filmovima i serijama.Pošto je napustio ovu radionicu otišao je da radi za Stena Vinstona(Stan Winston) gde je radio na čuvenom holivudskom hitu ,,Predator 2’’,dizajnirao je jedinstvenu lobanju za unutrašnjost svemirskog broda.Radio je šminku i dizajn setova u kultnim filmovima ,,Park iz doba jure’’ i ,,Terminator 2’’.

Pol d’ amor(Paul d’Amour)bas gitara

O Polu se malo zna zato što je bio kratko u bendu.Rodio se 12-og maja 1967. godine pod imenom Paul M. D’Amour.Živeo je u Vašingtonu(Washington) i svirao je gitaru od malena.Preselio se u Los Anđeles zbog filmske industrije.Nije dugo svirao i zbog toga je mislio da neće još dugo svirati.Svirao je u bendu Replicants.Upoznao je Adama i tako počeo da svira u Tool-u.Kratko se zadržao zato što se nije slagao sa muzičkim prelazom iz jakih,snažnih rifova na malo blaže i zato što je hteo više da eksperimentiše sa muzikom.Posle je osnovao bend Lusk,koji je izbacio jedan album.

Deni Keri(Danny Carey)bubnjevi,perkusije

Deni je rođen 10-og maja 1961. godine pod imenom Daniel Edwin Carey.Odrastao je u klasičnoj porodici u Paolu,Kanzas(Paola.Kansas).Otac mu je bio medžer velike osiguravajuće kompanije,a majka je bila učiteljica.Deni ima dva brata,jednog mlađeg i jednog starijeg.Počeo je da uči da svira bubnjeve kad je imao deset godina u školskom orkestru,i opet kada je dobio svoj prvi set bubnjeva u trinaestoj godini.Dobio je stipendiju dok je još bio u srednjoj školi od muzičke akademije u Kanzasu.Tamo je studirao tri godine,pre nego što je napustio akademiju da bi više svirao bubnjeve.Nudili su mu i košarkašku stipendiju,ali je odbio znajući da nije dovoljno dobar za profesionace.Moga je da uzme diplomu na muzičkoj akademiji da je još malo izdržao,ali je hteo samo da svira i da ekpserimentiše.1986. godine Deni se preselio u Los Anđeles i počeo da svira na električnim bubnjevima,da bi se kasnije vratio običnim.Svirao je u bendovima Pygmy love cirus i Carole king,a povremeno kao zamena za bend Green Jello.Pored ovih bendova jako je vole da svira sa džez umetnicima i postao je poznat kao izuzetan džez bubnjar.

Džastin Kancelor(Justin Chancellor)

Džastin je rođen 19-og novembra 1971. godine pod imenom Justin Gunnar Walte Chancellor.Ni o Džastinu se ne zna mnogo toga,osim da je svirao u bendu Peach,koji je išao na turneju sa Tool-om.Pvo je odbio poziv da zameni basistu Pola,zato što je trebao da osnuje novi bend sa svojim prijateljem sa kojim je svirao od četrnaeste godine.Ali je na kraju odlučio da ne može da propusti tu priliku i otišao na audiciju,da bi posle bio primljen u bend.


Uzdizanje Tool-a

Cela priča je nastala možda pomalo ,,slučajno’’,ali većina voli to da zove sudbinom.Mjenard se upoznao sa Adamom preko zajedničkog prijatelja i pustio mu demo snimak koji je naprevio.Adam je bio oduševljen Mejnardovim glasom i hteo je da osnuju bend zajedno.Deni je upoznao Adama preko Tom Morela,a Mejnard je živeo u stanu ispod Denija.On im je davao da sviraju u njegovom stanu,zato što je imao svu opremu.Bilo mu je žao kad je video da se većina muzičara,koje su Mejnard i Adam zvali da sviraju sa njima,nije pojavljivalo,pa je uvek ih je popunjavao.Pol je upoznao Adama i zato što je bio besan većinu vremena sviranje u Tool-u je bilo kao stvoreno za njega.I tako je sve počelo.Posle samo par svirki prišli su im ljudi iz muzičke industrije i posle samo tri meseca već su potpisali ugovor za snimanje ploče.U martu 1992. godine izdali su svoju prvu ploču Opiate .Ploča je opisana kao ,,najžešći zvuk’’ i ,,opasan hevi metal’’.Po prvi put izbacuju muzički spot za pesmu Hush, i to je bilo jedino pojavljivanje članova benda u spotovima.U spotu se pojavljuju svi goli sa etiketama parental advisory preko svojih genitalija i selotejpom preko usta.Hteli su da pokažu koliko se ne slažu sa cenzurisanjem i koliko misle da je to glupo.Uvek su smatrali da cenzura može samo da osakati pravu umetnost,a ne da je približi što većoj masi ljudi.Odmah nakon toga su počeli da idu na turneje sa bendovima kao što su Fishbone,Rollins band,Skitzo i Rage against the machine.Novinari i kritičari ih ocenjuju kao ,,zvezde u usponu’’ i pišu da su imali ,,snažan početak’’.
Sledeće godine bend izbacuje svoj prvi album pod nazivom Undertow.Malo se razlikovao od prethodne ploče i činio se od pesama koje bend nije hteo da stavi na prethodno izdanje,zato što su tada hteli tvrđi zvuk.Bend je opet krenuo na turneju,sa izuzetkom jednog koncerta,kada su saznali da treba da sviraju na zemljištu koje je bilo u vlasništvu Sajentološke crkve.To nije odgovaralo etici benda koji je verovao da ,,nijedan čovek ne treba da prati sistem verovanja koji podrazumeva njegovo razvijanje kao ljudskog bića’’.Koncert se održao tako što je Mejnard bečao kao ovca publici,skoro svo vreme.Uspešno su svirali na koncertima i u okviru putujućeg šoua Lollapalooza su postali glavna atrakcija.To se desilo zahvaljujući njihovom tadašnjem menadžeru i ko-osnivaču Lulapaluze Tedom Gardnerom.Pored dosta cenzurisanja i ne puštanja njihovih spotova uspeju da postanu izuzetno popularni.Njihov singl Sober postaje hit i osvajaju nagradu za najbolji video novih umetnika.Pošto su objavili drugi singl Prison sex opet postaju meta cenzora i izazivaju kontroverze.Spot je režirao Adam i predstavljao je dečije zlostavljanje na nerealni način.Iako su mnogi novinari hvalili spot i govorili da su stihovi metaforički,bend je morao da se pojavi na saslušanju i spot je skinut sa programske šeme MTV-ja.Ipak to ih nije uopšte usporilo.U septembru 1995. godine ulaze ponovo u studio i počinju snimanje novog albuma.Basista Pol je napustio bend i umesto njega je došao Džastin.Snimaju jedan od najboljih albuma ikada pod nazivom Aenima.Skoro svaka pesma sa tog albuma je postala hit singl.Zanimljiva je priča o stvaranju pesme Hooker with a penis,naime jedan klinac je prišao Mejnardu i rekao mu da se prodao za pare i da je Tool postao komercijalan.Kao odgovor na to Mejnard pravi pesmu u kojoj kaže ,,sve što znaš o meni je ono što sam ti prodao,ja sam se prodao pre nego što si čuo moje ime,prodao sam dušu da bi snimio ploču i ti si je kupio’’.
Izlaskom albuma je normalno usledila nova turneja,koja je bila jako uspešna.Album dobija nagradu gremi i biva proglašen za njabolji album u godini od mnoštvo muzičkih magazina.
Nalze se pred još jednom tužbom do strane bivše diskografske kuće sa kojom su sarađivali prethodnih godina,ali se sve rešava van suda i ne utiče mnogo na uspeh Tool-a.Mejnard u to vreme osniva drugi bend pod nazivo A perfect circle,sa tehničarem Tool-a,Bilijem Hoverdelom(Billy Howerdel).Kreću priče o eventualnomraspadu benda,ali se sve stišava kada se pojavljuje Lateralus u januaru 2001. godine.Članovi Tool-a su morali da izbace album pod lažnim nazivom i sa lažnim pesmama pre toga,da bi se spasili od besplatnog skidanja pesama preko interneta.Što im je pošlo za rukom.Tokom prve nedelje objavljivanja album postiže prvo mesto na bilbordovoj listi.Dobijaju još jedan gremi i sada kreću na mnogo ozbiljniju turneju sa scenskim nastupima koji će postati njihov zaštitni znak.



Jedan i jedini TOOL

Pošto su ostvarili zapažen uspeh kreću sa mnogo ozbiljnijim nastupima.Kad ih jednom vidite i čujete uživo imate osećaj da ste postigli nešto značajno u vašem životu i sigurno nećete propustiti priliku da ih opet gledate,ako vam se ukaže prilika.Sve spotove koje je Tool izbacio radio je Adam,njihovi spotovi nikada nisu bili uobičajeni.Uvek su odskakali i po tehnologiji i po priči samog spota,a trajali su po desetak minuta.Tako da je retko koja stanica htela da ih emituje,osim ako ih ne skrate,pri čemu ceo koncept gubi smisao.Sva sreća postoji internet koji vam omogućava da ih vidite u potpunosti.Na svojim nastupima oni su imali potpunu slobodu i koristili su je koliko su mogli.Mejnard nikada nije bio konvencionalan pevač.Uvek se ponašao ,,drukčije’’.Pojavljivao se na nastupima ofarban u crno i plavo,samo u donjem vešu,sa kaubojskim šeširom i brusom,sa dugom kosom ili potpuno ćelav.Sve te stvari je radio da bi malo pojačao scenski nastup,koje su posle preuzeli drugi umetnici.Adam se skoro nikada ne skače po sceni,već samo mirno stoji i tako svira gitaru da prosto ne verujete da je tu samo jedna gitara.Deni sa svojom visinom od dva i ,,kusur’’ metra i setom bubnjeva od jedno tridesetak komada samo doprinosi celoj atmosferi sa svojim neverovatnim sviranjem.Tu je poslednji član Džastin koji nikako nije na poslednjem mestu što se tiče sviranja i nastupa,on tako svira bas gitaru kako se nečuje skoro nigde.Kao što sam spomenuo vizuelni efekti su takođe jedan od zaštitnih znakova Tool-a.Iza njih se uvek nalazi barem desetak ekrana sa specijalnim efektima koje je radio Adam,pregršt lasera i naravno ogromno platno sa slikama sa albuma,koje postaje vidljivo tek sredinom koncerta.Sve ove stvari su pored muzike koju stvaraju proslavile Tool i utanačile njihovu poziciju u svetu muzike.
Posle petnaest godina postojanja Tool dobija kultni status i dobija najvernije fanove širom planete.Izbacuju još jedan,i za sada,poslednji album 10,000 days.Album ostvaruje rekordnu prodaju u prvoj nedelji izlaska na tržište.Nije baš najbolje prošao kod kritičara,ali fanovi nisu ni marili za to. Kreće se opet na novu turneju,do sada najdužu, i Tool se posle par godina tišine opet vraća na svetsku scenu i utemeljuje svoju poziciju kao najveći alternativni bend na planeti ili čak samo najveći bend ikada.

Petar Lubarda




Petar Lubarda

Petar LUBARDA, Noć u Crnoj Gori
1951, ulje na platnu, 80,5 x 99,7 cm
Po slikarskom dijelu i uticaju koji je izvršio na razvoj poslijeratnog slikarstva u prethodnoj Jugoslaviji Petar Lubarda (Cetinje, 27.7.1907 - Beograd, 13.2.1974) je umjetnik izuzetne veličine i značaja. Slikarske studije započeo je u Beogradu 1925. na Umjetničkoj školi, da bi već 1926. otišao u Pariz gdje je samostalno studirao slikarstvo po pariskim muzejima i galerijama i povremeno učestvovao na grupnim izložbama. Godine 1929. u Rimu je otvorena prva njegova samostalna izložba. Učestvuje 1937. godine na međunarodnoj izložbi u Parizu, na kojoj dobija Grand Prix, a 1940., na internacionalnoj izložbi u Hagu, dobija prvu nagradu. Ratne godine je proveo u koncentracionim logorima. Učestvovao je u organizaciji i formiranju prve Umjetničke škole u Crnoj Gori, na kojoj je bio jedan od njenih prvih predavača. Godine 1951. otvara istorijsku izložbu u Beogradu, koja je značila radikalan modernistički raskid sa soc-realističkim stilom u umjetnosti u bivšoj Jugoslaviji. Poslije uspjeha izložbe u Beogradu, otvara dvije samostalne izložbe u Parizu. Dobitnik je više internacionalnih nagrada: Internacionalna otkupna nagrada na II bijanalu u Sao Paolu 1953., prva nagrada na Bijanalu u Tokiju 1955, Nacionalna nagrada Guganhajm 1956, Herdevora nagrada u Beču 1973. godine. Na studijskim usavršavanjima boravio je u Indiji, Francuskoj, Španiji, Italiji, Njemačkoj, Sovjetskom Savezu, Brazilu, Engleskoj, Belgiji, Siriji i Libanu.